13.7.2012
News

Exemption from Solar Power Levy

The General Financial Directorate (the “GFD”) has released information on the new legislation applicable to exemptions from the levy on solar power, which will take effect as of 1 January 2013. The Supported Energy Resources Act[1] supersedes the Act for Support of Renewable Resources,[2] which we have addressed several times in prior editions of Tax News. Newly exempted from the levy is solar power generated from solar power equipment with an installed output of up to 30 kW. The exemption can only be applied, however, to electricity generated from 1 January 2013 until 31 December 2013. Electricity generated and to be generated by the end of 2012 is subject to the existing rules, whereunder the exemption applies to solar power generated from all solar generation equipment with an installed output of up to 30 kW that are installed on rooftops or walls of a single building attached to the ground through a solid foundation, whereas such building is required to be registered in the land (cadastral) register. [1] Act No. 165/2012 Coll., on supported energy resources and on the amendment to certain legislation dated  31 January 2012 [2] Act No. 180/2005 Coll., on support of electricity generation from renewable energy resources and on the amendment to certain legislation, as amended 

Generální finanční ředitelství („GFŘ“) vydalo informaci k nové právní úpravě osvobození od odvodu za elektřinu ze slunečního záření, která nabývá účinnosti od 1. ledna 2013.

Zákon o podporovaných zdrojích energie[1] nahrazuje zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů,[2] o kterém jsme již několikrát psali v předchozích Daňových novinkách. Nově je od odvodu osvobozena elektřina vyrobená ze slunečního záření ve všech výrobnách s instalovaným výkonem do 30 kW. Toto osvobození lze uplatnit až pro elektřinu vyrobenou v období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2013.

Pro elektřinu vyrobenou do konce tohoto roku platí dosavadní režim. Podle něj lze osvobodit od odvodu pouze elektřinu vyrobenou ve výrobnách s instalovaným výkonem do 30 kW a výrobna musí být umístěna na střešní konstrukci nebo obvodové zdi jedné budovy spojené se zemí pevným základem evidované v katastru nemovitostí.

[1] Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů ze dne 31.1.2012

[2] Zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů, v platném znění

Other articles

15.12.2025
News

KŠB Assisted Sandberg Capital with a Majority Investment in HotelTime Solutions

The KŠB team provided legal advice to the investment group Sandberg Capital on the completion of a majority investment in HotelTime Solutions, one of the leading providers of cloud-based software for hotel operations management.

The KŠB team provided legal advice to the investment group Sandberg Capital on the completion of a majority investment in HotelTime Solutions, one of the leading providers of cloud-based software for hotel operations management.

12.12.2025
News

KŠB assisted Seyfor with the extension of its financing provided by Raiffeisenbank, Tatra banka and, newly, Slovenská sporiteľňa.

The KŠB team provided legal advice to its long-standing client Seyfor in connection with the continuation and expansion of its syndicated financing. The existing lending banks, Raiffeisenbank Czech Republic and Tatra banka, decided to continue supporting Seyfor’s growth, with Slovenská sporiteľňa joining the financing as a new lender.

The KŠB team provided legal advice to its long-standing client Seyfor in connection with the continuation and expansion of its syndicated financing. The existing lending banks, Raiffeisenbank Czech Republic and Tatra banka, decided to continue supporting Seyfor’s growth, with Slovenská sporiteľňa joining the financing as a new lender.

9.12.2025
News

Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná.

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.