9.4.2009
News

Proposal for Directive on Industrial Emissions (Integrated Pollution Prevention and Control)

The European Parliament approved in its March session the proposal for a directive on industrial emissions on first reading. The proposal suggests consolidating the current seven industrial-emission laws into a single act – directive on integrated pollution prevention and restriction (IPPR) and six industry laws – the so-called VOC, LCP, titanium dioxide and waste burning directives. The reasons for this change are not to merely eliminate difficulties and discrepancies in the current legal framework, but respond to the ever-increasing emission levels which pollute water, soil and air, in attempt to create a more efficient pan-European framework and standards for an integrated approach to prevention. 

The proposal relies on extending the application of the directive to additional industrial facilities and on making the emission limits more restrictive for certain categories of installations or certain substances. However, the primary requirement is that each facility or installation should have the so-called environmental permit to be issued by each EU Member State under predetermined binding rules for each category. Operating an installation should not result in soil or underground water pollution. The clean-up of any particular site following the end of operations should become a mandatory obligation for each operator.

In addition to the tighter limits, the European Parliament supports enhancing the implementation of the best available techniques (BAT), i.e. the most efficient methods applicable in a particular industry under economically and technically acceptable terms and conditions. The European Parliament also asked for introducing minimum limits (not be exceeded under any circumstances) to apply across the EU to prevent the current policy of frequent exemptions. The European Parliament also put through certain draft amendments that moderate the requirements as presented in the Commission’s original draft.

The next step is the discussion of the proposal at the Council’s meeting scheduled for 25 June 2009 and reaching a political consensus.

Other articles

15.12.2025
News

KŠB Assisted Sandberg Capital with a Majority Investment in HotelTime Solutions

The KŠB team provided legal advice to the investment group Sandberg Capital on the completion of a majority investment in HotelTime Solutions, one of the leading providers of cloud-based software for hotel operations management.

The KŠB team provided legal advice to the investment group Sandberg Capital on the completion of a majority investment in HotelTime Solutions, one of the leading providers of cloud-based software for hotel operations management.

12.12.2025
News

KŠB assisted Seyfor with the extension of its financing provided by Raiffeisenbank, Tatra banka and, newly, Slovenská sporiteľňa.

The KŠB team provided legal advice to its long-standing client Seyfor in connection with the continuation and expansion of its syndicated financing. The existing lending banks, Raiffeisenbank Czech Republic and Tatra banka, decided to continue supporting Seyfor’s growth, with Slovenská sporiteľňa joining the financing as a new lender.

The KŠB team provided legal advice to its long-standing client Seyfor in connection with the continuation and expansion of its syndicated financing. The existing lending banks, Raiffeisenbank Czech Republic and Tatra banka, decided to continue supporting Seyfor’s growth, with Slovenská sporiteľňa joining the financing as a new lender.

9.12.2025
News

Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná.

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.