19.3.2008
News

Úpadek, insolvenční právo

U samotného insolvenčního zákona šlo převážně o odstranění legislativně technických nedostatků či výkladových nejasností; z věcných změn upozorňujeme na velmi zásadní doplnění ust. § 97 ohledně náležitostí insolvenčního návrhu. Dle nového znění odstavce 2 musí být insolvenční návrh opatřen úředně ověřeným podpisem nebo zaručeným elektronickým podpisem, jinak se k němu nepřihlíží.

Pod č. 56/2008 bylo vyhlášeno úplné znění insolvenčního zákona po této změně.

Související změny

V dalších svých částech zákon č. 296/2007 Sb. mění více než sto předpisů, do kterých bylo nutno promítnout novou koncepci řešení úpadku včetně terminologických úprav. Z významnějších změn zmiňujeme:

  1. Část třetí - novelizace zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, podle které již nepodání insolvenčního návrhu není trestným činem - dosavadní druhý odstavec ust. § 126 byl vypuštěn. Dlužníka, včetně jeho zákonných zástupců a statutárního orgánu či likvidátora sice i nadále stíhá povinnost podat insolvenční návrh, ocitl-li se v úpadku (ust. § 98 insolvenčního zákona), avšak nesplnění povinnosti má důsledky pouze soukromoprávní, tj. majetkové sankce, jak vyplývá z ust. § 99 a násl. insolvenčního zákona.
  2. Část jedenáctá - změna zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve zn.p.p.; jde zejména o novou formulaci § 8 vymezujícího překážky provozování živnosti, které jsou současně na základě odkazu v ust. § 194 odst. 7 obchodního zákoníku také překážkami pro výkon funkce člena představenstva či dozorčí rady obchodní společnosti, a je nutné o nich z tohoto důvodu učinit prohlášení pro účely zápisu těchto osob do obchodního rejstříku.
  3. Část dvanáctá - novelizace zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve zn. p.p. (dále jen „obchodní zákoník“); změny se týkají např. obchodního rejstříku – omezuje se okruh rozhodnutí insolvenčního soudu, která se zakládají do Sbírky listin. Nové ust. § 38i odst. 1 písm.h) obsahuje taxativní výčet těchto rozhodnutí určených k založení. V ust. §§ 68, 88, 102 a 148 se promítají dopady rozhodnutí o zamítnutí insolvenčního návrhu pro nedostatek majetku na zrušení společnosti či na účast společníka ve společnosti; usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu pro nedostatek majetku je podkladem pro výmaz dlužníka z obchodního rejstříku.
  4. Část patnáctá - doplnění zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve zn.p.p., o úpravu vyplývající z nových způsobů řešení úpadku, tj. reorganizace a oddlužení.
  5. Část dvacátá první - zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve zn.p.p., se doplňuje o úpravu daňových nedoplatků v insolvenčním řízení (§ 40a). Nové ust. § 40b shrnuje nejpodstatnější účinky spojené s prohlášením úpadku pro daňové řízení.
  6. Část dvacátá pátá - změna zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve zn.p.p., má stimulovat k zachování provozu podniku v průběhu úpadku. Zakotvuje se osvobození od daňové povinnosti pro zdaňovací období, ve kterém byla povolena reorganizace, a zdaňovací období následující; jde o ust. § 4 odst. 1 písm. zn) ohledně fyzických osob, ust. § 19 odst. 1 písm. zo) pro právnické osoby.
  7. Část dvacátá devátá - změna zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve zn.p.p.; při řešení úpadku formou reorganizace nebo oddlužení se z důvodu zajištění reprodukce vlastních zdrojů připouští tvorba rezerv k hmotnému majetku. Dosavadní koncepce tvorby opravných položek za dlužníky v úpadku zůstává zachována, doplňují se pouze specifika týkající se reorganizace.

Další nové předpisy v insolvenčním právu

V oblasti insolvenčního práva byly vydány rovněž nové prováděcí předpisy. Upozorňujeme zejména na vyhlášku č. 311/2007 Sb., o jednacím řádu pro insolvenční řízení a kterou se provádějí některá ustanovení insolvenčního zákona, v níž jsou upraveny mj. náležitosti přihlášky pohledávek.

Other articles

23.10.2025
News

Kyberbezpečnost nově: tisíce firem čekají nové povinnosti. Iniciativa je plně na podnikateli.

Od 1. listopadu 2025 čeká tisíce firem v České republice napříč různými odvětvími zásadní změna v oblasti kybernetické regulace. Nový zákon o kybernetické bezpečnosti spolu s řadou doprovodných právních předpisů totiž výrazně rozšiřuje okruh subjektů, na které bude dopadat. Cílem regulace je zvýšit odolnost technické infrastruktury vůči kybernetickým hrozbám. Místo úzkého okruhu pouze klíčových institucí se nová pravidla budou vztahovat na široké spektrum firem a organizací, které poskytují tzv. regulované služby. Jde o služby zásadní pro fungování společnosti a státu, jejichž narušení či výpadek by mohly mít negativní dopady na bezpečnost státu, ekonomickou stabilitu a každodenní chod společnosti.
20.10.2025
News

KŠB assisted with the financing of the MOSAIQ Beroun project

KŠB provided legal advice to Avisum Beroun, a member of the Go4Home Group, in connection with the financing of the construction of the residential project MOSAIQ Beroun, secured by Trinity Bank.
16.10.2025
News

KŠB becomes the first major independent law firm on the Czech market to implement the Legora AI platform into its practice, symbolically connecting Czech law with global AI innovation

KŠB continues its tradition of being a pioneer of innovation in the field of legal services. As the first major independent law firm on the Czech market, KŠB has started to utilize Legora, an efficient AI assistant developed specifically for legal professionals, a step which will further strengthen our long-term vision – to combine first class legal expertise with modern technologies, thereby allowing us to deliver top-quality legal services to clients even more efficiently.