23.11.2004
Novinky

Veřejné podpory – Financování propagace obchodní komorou

Rozsudek Evropského soudního dvora ve věci Pearle a další (C-345/02) ze dne 15. července 2004

Holandské právo upravuje otázky zakládání průmyslových sdružení, přičemž těmto sdružením svěřuje v určitém rozsahu vnitřní autonomii.

Předmětný případ se týká holandské obchodní komory, která působí na trhu optických výrobků. Tato obchodní komora prostřednictvím svých vnitřních předpisů uložila svým členům platbu určitých příspěvků, které pak byly použity výhradně na financování reklamy za účelem propagace optických výrobků ku prospěchu členů komory.

Mezi komorou a třemi jejími členy, soukromoprávními obchodními společnostmi činnými v oblasti optických výrobků, však došlo ke sporu, v němž tito výrobci předmětné příspěvky zpochybnili. Tvrdili, že tento příspěvek je nutné považovat za veřejnou podporu, která nebyla oznámena Evropské komisi v souladu s příslušnými ustanoveními práva ES, a proto je rozhodnutí komory o výběru příspěvků neplatné a příspěvky musí vráti.

Evropský soudní dvůr však rozhodl ve prospěch komory. Připomněl, že veřejná podpora je definována jako podpora poskytnutá přímo či nepřímo z veřejných prostředků, které je možné přiřadit činnosti veřejných orgánů.

Podle názoru ESD tato podmínka v daném případě naplněna nebyla. Prostředky tvořené vybranými příspěvky byly použity pouze v zájmu členů komory, kteří tak měli užitek z provedené propagace. Z tohoto důvodu se tedy užitek, který tak členové komory měli, netýkal alokace ani převodu veřejných prostředků, jelikož veškeré výhody, které členové komory mohli tímto způsobem získat, byly financovány z prostředků, které byly vybrány od nich samých.

ESD taktéž odmítl argument, podle nějž jak činnosti, tak pravomoc obchodní komory, včetně jejího práva ukládat poplatky, vyplývají z holandského veřejného práva. ESD zdůraznil, že rozhodnutí o uložení poplatku komora přijala komora na žádost samotných členů. Poplatek jako takový tedy nelze považovat za součást všeobecné politiky holandských veřejnoprávních orgánů a nelze jim rozhodnutí o něm přičítat.

Další články

23.10.2025
Novinky

Kyberbezpečnost nově: tisíce firem čekají nové povinnosti. Iniciativa je plně na podnikateli.

Od 1. listopadu 2025 čeká tisíce firem v České republice napříč různými odvětvími zásadní změna v oblasti kybernetické regulace. Nový zákon o kybernetické bezpečnosti spolu s řadou doprovodných právních předpisů totiž výrazně rozšiřuje okruh subjektů, na které bude dopadat. Cílem regulace je zvýšit odolnost technické infrastruktury vůči kybernetickým hrozbám. Místo úzkého okruhu pouze klíčových institucí se nová pravidla budou vztahovat na široké spektrum firem a organizací, které poskytují tzv. regulované služby. Jde o služby zásadní pro fungování společnosti a státu, jejichž narušení či výpadek by mohly mít negativní dopady na bezpečnost státu, ekonomickou stabilitu a každodenní chod společnosti.
20.10.2025
Novinky

KŠB asistovala při financování projektu MOSAIQ Beroun

KŠB poskytla právní poradenství společnosti Avisum Beroun, členu skupiny Go4Home, v souvislosti s financováním výstavby rezidenčního projektu MOSAIQ Beroun, které zajistila Trinity Bank.
16.10.2025
Novinky

KŠB jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu přináší do své praxe AI platformu Legora jako symbolické spojení českého práva a světové umělé inteligence

KŠB pokračuje ve své tradici být průkopníkem inovací v oblasti právních služeb. Jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu začíná využívat platformu Legora, efektivního pomocníka postaveného na umělé inteligenci, který byl vyvinut speciálně pro právní profesionály. Tento krok posiluje naši dlouhodobou vizi – spojovat vysokou právní odbornost s moderními technologiemi a tím přinášet klientům ještě efektivněji špičkové právní služby.‍