26.3.2006
Novinky

Směrnice pro přeshraniční fúze

Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2005/56/ES, o přeshraničních fúzích kapitálových společností ze dne 26. října 2005 (ÚV [2005] L 310).

Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2005/56/ES, o přeshraničních fúzích kapitálových společností ze dne 26. října 2005 (dále jen „Směrnice“) stanoví rámec pro realizaci přeshraničních fúzí kapitálových společností, jak jsou definovány v čl. 1 Směrnice 68/151/EHS, o koordinaci ochranných opatření, která jsou na ochranu zájmů společníků a třetích osob vyžadována v členských státech od společností ve smyslu článku 58 druhého pododstavce Smlouvy ES za účelem dosažení rovnocennosti těchto opatření v rámci Společenství ze dne 9. března 1968 (ÚV [1968] L 065), či jiných společností s akciovým kapitálem z různých členských států, které mají právní subjektivitu a vlastní samostatný majetek, který slouží k úhradě dluhů. Podle Směrnice je fúze považována za proces zániku jedné nebo více společností bez likvidace s převodem jejich aktiv a pasiv na jinou existující společnost (nástupnická společnost) nebo na společnost, která bude vytvořena (nová společnost), výměnou za podíly či akcie oné druhé společnosti. Podmínky přeshraničních fúzí se nevztahují na společnosti, jejichž předmětem činnosti je kolektivní investování kapitálu poskytnutého veřejností. Členské státy mohou rozhodnout, že nebudou ustanovení Směrnice aplikovat na družstva.

Vedle náležitostí přeshraniční fúze stanovených Směrnicí je požadováno, aby společnosti, které se přeshraniční fúze účastní, splnily všechna ustanovení národního práva, jemuž podléhají. Před realizací přeshraniční fúze Směrnice požaduje provedení určitých formalit. Nejprve musí řídící nebo správní orgán každé fúzující společnosti vypracovat projekt fúze obsahující mj. právní formu, název a sídlo všech fúzujících společností a též návrh právní formy, názvu a sídla společnosti, která fúzí vznikne. Dále musí projekt obsahovat výměnný poměr podílů či akcií, výši jakéhokoli plnění v hotovosti, předpokládaný vliv fúze na zaměstnanost a rozhodný den fúze. Návrh projektu fúze musí být zveřejněn, a to v souladu s právem členského státu každé z fúzujících společností.

Řídící nebo správní orgán každé z fúzujících společností musí dále vypracovat zprávu pro společníky příslušné společnosti objasňující ekonomické a právní aspekty fúze a její účinky na společníky, věřitele a zaměstnance společnosti. Společníci každé fúzující společnosti musí obdržet zprávu nezávislého znalce o fúzi nejpozději jeden měsíc před valnou hromadou rozhodující o schválení návrhu projektu fúze.

Před realizací fúze musí kompetentní orgán každého členského státu (např. soud či notář) potvrdit každé fúzující společností, která se řídí právem daného členského státu, že byly splněny všechny formality. Fúze může nabýt účinnosti pouze poté, co kompetentní veřejný orgán členského státu přezkoumá zákonnost přeshraniční fúze, pokud jde o proceduru týkající se realizace přeshraniční fúze v dotčeném členském státě. Členské státy dále zajistí zveřejnění oznámení o realizaci přeshraničních fúzí podle svých národních právních předpisů.

Přeshraniční fúze má tyto účinky: (i) veškeré obchodní jmění zanikajících společností přechází na nástupnickou společnost nebo na novou společnost, (ii) společníci zanikajících společností se stanou společníky nástupnické nebo nové společnosti a (iii) fúzující nebo zanikající společnosti zanikají.

Směrnice dále obsahuje zjednodušený postup pro přeshraniční fúze realizované společností, která vlastní všechny akcie s hlasovacím právem nabývané společnosti či nabývaných společností. Směrnice rovněž obsahuje jiný druh zjednodušeného postupu pro přeshraniční fúze realizované společností, která vlastní nejméně 90 %, ne však všechny akcie či jiné podíly zakládající právo hlasovat na valných hromadách nabývané společnosti či nabývaných společností.

Na společnosti vzniklé v důsledku realizace přeshraniční fúze se použijí pravidla pro účast zaměstnanců platná v členských státech, v nichž mají tyto společnosti sídlo.

Všechny členské státy jsou povinny přijmout nezbytná opatření k implementaci Směrnice nejpozději do 15. prosince 2007.

Další články

23.10.2025
Novinky

Kyberbezpečnost nově: tisíce firem čekají nové povinnosti. Iniciativa je plně na podnikateli.

Od 1. listopadu 2025 čeká tisíce firem v České republice napříč různými odvětvími zásadní změna v oblasti kybernetické regulace. Nový zákon o kybernetické bezpečnosti spolu s řadou doprovodných právních předpisů totiž výrazně rozšiřuje okruh subjektů, na které bude dopadat. Cílem regulace je zvýšit odolnost technické infrastruktury vůči kybernetickým hrozbám. Místo úzkého okruhu pouze klíčových institucí se nová pravidla budou vztahovat na široké spektrum firem a organizací, které poskytují tzv. regulované služby. Jde o služby zásadní pro fungování společnosti a státu, jejichž narušení či výpadek by mohly mít negativní dopady na bezpečnost státu, ekonomickou stabilitu a každodenní chod společnosti.
20.10.2025
Novinky

KŠB asistovala při financování projektu MOSAIQ Beroun

KŠB poskytla právní poradenství společnosti Avisum Beroun, členu skupiny Go4Home, v souvislosti s financováním výstavby rezidenčního projektu MOSAIQ Beroun, které zajistila Trinity Bank.
16.10.2025
Novinky

KŠB jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu přináší do své praxe AI platformu Legora jako symbolické spojení českého práva a světové umělé inteligence

KŠB pokračuje ve své tradici být průkopníkem inovací v oblasti právních služeb. Jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu začíná využívat platformu Legora, efektivního pomocníka postaveného na umělé inteligenci, který byl vyvinut speciálně pro právní profesionály. Tento krok posiluje naši dlouhodobou vizi – spojovat vysokou právní odbornost s moderními technologiemi a tím přinášet klientům ještě efektivněji špičkové právní služby.‍