Ochrana spotřebitele, reklama, hospodářská soutěž

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve zn.p.p.:
Do nově formulovaného ust. § 4 byl zakotven všeobecný zákaz užívání nekalých obchodních praktik; vztahuje se tedy na všechny subjekty působící na vnitřním trhu včetně např. poskytovatelů finančních služeb, pojištění apod. Současně je nutno ho aplikovat nejen na vlastní prodej zboží či poskytnutí služby, ale i jejich nabízení, tzn. i reklamu; doplněním ust. § 1 odst. 3 byla v tomto směru významně rozšířena působnost celého zákona.
Za nekalou obchodní praktiku je nutno obecně považovat takové jednání podnikatele vůči spotřebiteli, které je v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Přitom běžného spotřebitele je ve smyslu citované směrnice nutno chápat jako průměrně rozumnou a opatrnou osobu; jedná-li se však o spotřebitele zvlášť ovlivnitelného např. z důvodu věku, je nutno nekalost praktik posuzovat z hlediska průměrného příslušníka takovéto skupiny.
Kromě obecného vymezení nekalých obchodních praktik pak ust. §§ 5 a 5a definují jejich hlavní formy, což jsou klamavé a agresívní obchodní praktiky. V přílohách zákona je obsažen výčet forem obchodního jednání, která jsou považována za klamavé či agresívní praktiky vždy.
Nově jsou upraveny správní delikty v této oblasti; dochází k větší diferenciaci horních sazeb pokut (vesměs jejich snížení oproti dosavadní převažující sazbě do 50-ti mil.Kč) v závislosti na závažnosti spáchaného deliktu.
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve zn.p.p.
Dosavadní termín „klamavá reklama“ se nahrazuje obecnějším „reklama, která je nekalou obchodní praktikou“. V důsledku toho se posuzování klamavosti reklamy podřizuje kriteriím těchto praktik vymezeným v zákoně o ochraně spotřebitele. Významným zpřísněním dosavadní úpravy je prodloužení lhůty pro uchovávání ukázek reklamy z 12-ti měsíců na 5 let od posledního šíření (§ 7a odst. 1).
Obchodní zákoník
Jde o doplnění a upřesnění podmínek přípustnosti srovnávací reklamy mj. ve vazbě na klamavé obchodní praktiky v ust. § 50a odst. 2.
Další články
Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?
Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.
30. Adventní koncert pro Výbor dobré vůle - Nadaci Olgy Havlové
I letos se v čase předvánočním uskutečnil Adventní koncert dobré vůle, který od roku 1995 pořádá advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík ve prospěch Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové. Tentokrát šlo již o jubilejní 30. ročník a výjimečný byl i tím, že jsme jej poprvé pořádali společně s naším partnerem, Smetanovou Litomyšlí, v rámci širší vzájemné spolupráce. Koncert se jako vždy konal v koncertní síni kostela sv. Šimona a Judy na Starém Městě v Praze.
30. Adventní koncert pro Výbor dobré vůle - Nadaci Olgy Havlové
Adventní koncert dobré vůle, který již od roku 1995 organizuje advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík ve prospěch Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové, se letos uskuteční v neděli 7. prosince od 19.00hod. tradičně v koncertní síni kostela sv. Šimona a Judy na Starém Městě v Praze. Koncert se uskuteční pod záštitou první dámy České republiky, paní Evy Pavlové.