Novinky v oblasti DPH

- Generální finanční ředitelství zveřejnilo odpovědi na nejčastější dotazy k pravidlům fakturace
Podle novely zákona o DPH s účinností od 1.1.2013 musí být u daňového dokladu zajištěna věrohodnost jeho původu, neporušenost jeho obsahu a jeho čitelnost.
Jelikož obsah výše uvedených pojmů je velmi neurčitý, snaží se Generální finanční ředitelství informacemi a odpověďmi na dotazy směřovat širokou veřejnost ke správnému nakládání s daňovými doklady pro účely daně z přidané hodnoty. Informace GFŘ i odpovědi na dotazy naleznete zde.
Doporučujeme proto, v návaznosti na uvedené zákonné požadavky, revidovat interní směrnice pro oběh a uchování dokladů. Tyto interní předpisy mohou být významným prvkem při dokazování věrohodnosti a neporušenosti obsahu daňových dokladů.
KŠB může odborně pomoci při vytváření, popř. aktualizaci takovýchto směrnic.
- Od 1. 1. 2013 bylo změněno ustanovení § 55 zákona o DPH - „Pojišťovací činnosti“.
Ustanovení § 55 zákona o DPH blíže vymezuje plnění, která jsou považována za pojišťovací činnosti, jež jsou ve smyslu ust. § 51 zákona o DPH osvobozeny od daně bez nároku na odpočet.
Pojišťovacími činnostmi se pro účely zákona o DPH rozumí
a) poskytování pojištění,
b) poskytování zajištění,
c) služby související s pojištěním nebo zajištěním poskytované osobami zprostředkovávajícími pojištění nebo zajištění.
Osvobození se tedy neváže na poskytovatele služby, ale pro jeho aplikaci je nutné zkoumat, o jakou službu v daném konkrétním případě jde.
V porovnání s úpravou účinnou do 31. 12.2012 byl rozsah osvobození od daně u činností souvisejících s pojištěním či zajištěním širší. Od 1. 1. 2013 nové vymezení těchto činností zužuje okruh služeb, u kterých se uplatňuje osvobození od daně dle § 55 písm. c) zákona o DPH tak, aby bylo dosaženo shody se Směrnicí o společném systému DPH a příslušnou judikaturou SDEU.
S ohledem na uvedené se osvobození od daně nevztahuje např. na vzdělávací činnost v oblasti pojišťovnictví, samostatné šetření pojistných událostí, činnost pojistných matematiků, poradenskou činnost v oblasti posouzení a výpočtu rizik, poradenskou činnost v oblasti mapování trhu, technické poradenství apod.
- GFŘ v intencích současné judikatury mění informaci k opravě výše daně z přidané hodnoty u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení.
Na základě prvotní zprávy z července 2011 zastávalo GFŘ výklad, dle kterého bylo možné provést opravu výše daně i u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení se zdanitelným plněním před 1.4.2011 (účinnost příslušné novely zákona o DPH).
V současné době GFŘ uvedlo, že není možné provádět opravu výše daně u pohledávek vniklých před 1.4.2011, resp. u pohledávek, kde původní zdanitelné plnění bylo před 1.4.2011.
GFŘ ve svém sdělení však ujistilo, že tento přístup budou správci daně aplikovat až od data zveřejnění dodatku k informaci, tj. od 26.4.2013. Správci daně by tak neměli rozporovat postup těch věřitelů, kteří v minulosti u pohledávek vzniklých před 1.4.2011 provedli opravu daně a tato daň již byla správcem daně vyměřena.
Dodatek k informaci lze nalézt zde.
- Koordinační výbory zástupců Komory daňových poradců a GFŘ potvrdil skutečnost, že v databázi nespolehlivých plátců bude možné ověřit pouze aktuální údaj, tj. platný údaj a ne údaj platný v minulosti.
Ověřování skutečnosti, zda u poskytovatele zdanitelného plnění byla způsobem umožňujícím dálkový přístup zveřejněna informace, že je nespolehlivým plátcem, bude v praxi často prováděno až po dni uskutečnění zdanitelného plnění (např. v okamžiku obdržení daňového dokladu od poskytovatele plnění).
Statut nespolehlivého plátce je však třeba ověřovat ke konkrétnímu datu (ke dni zdanitelného plnění). Je zřejmé, že toto může činit plátcům daně v praxi značné potíže.
Na druhou stranu GFŘ potvrdilo, že při ručení v případě úhrady na účet nezveřejněný správcem daně je rozhodný stav ke dni podání příkazu k úhradě. To znamená, že pokud v okamžiku podání příkazu k bezhotovostní úhradě zdanitelného plnění na účet zveřejněný správcem daně nejsou naplněny podmínky ručení za nezaplacenou daň podle § 109 odst. 2 písm. c) zákona o DPH a v mezidobí (do okamžiku odepsání prostředků z účtu) např. dojde ke změně čísla účtu u poskytovatele zdanitelného plnění, nebudou naplněny podmínky pro ručení za nezaplacenou daň.
Další články
KŠB asistovala Sandberg Capital při majoritní investici do HotelTime Solutions
Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.
KŠB asistovala společnosti Seyfor při prodloužení financování od Raiffeisenbank, Tatra banky a nově také Slovenskej sporiteľne
Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.
Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?
Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.