9.4.2009
Novinky

Nařízení o ratingových agenturách

Návrh předložený Evropskou komisí koncem minulého roku je součástí balíčku protikrizových opatření. Podnětem pro jeho přípravu byla dosavadní nedostatečná kontrola kvality práce ratingových agentur, což podle převažujících názorů do značné míry k současné finanční krizi přispělo. Oblast ratingového hodnocení je do dnešního dne upravena většinou normami, které se týkají jiných aspektů finančních trhů (Směrnice č. 2003/6 o obchodování zasvěcených osob a manipulaci s trhem a Směrnice č. 2006/49 o kapitálové přiměřenosti investičních podniků a úvěrových institucí).

Komise v této oblasti připravila přelomové změny; návrh Nařízení jde v míře kontroly a monitoringu ratingových agentur mnohem dále, než obdobné regulační normy v jiných oblastech. Základem návrhu je  Code of conduct fundamentals for credit rating agencies, což je mezinárodní dobrovolný kodex, kterým by se měly ratingové agentury řídit. Jedním ze základních požadavků je transparentnost a nezávislost, včetně garance, že ratingy jsou nezávislé na obchodních pobídkách. Požaduje se zavedení  speciálního systému interních kontrol. Finanční ohodnocení vedoucích osob v agenturách nesmí být závislé na ziscích agentur. Návrh počítá s tím, že ratingové agentury budou povinně zveřejňovat použité postupy, modely a předpoklady, které při ratingu použily,

a současně i udávat množství a podíly jednotlivých selhání předešlých ratingů. Při nedostatku kvalitních informací by nesměl být rating prováděn. Další novinkou, kterou návrh předpokládá, je povinná registrace agentur v členských státech a zveřejňování těchto registrací v úředním věstníku.

Další články

17.12.2025
Novinky

KŠB asistovala při refinancování skupiny BigBoard, předního hráče na trhu prémiové outdoorové reklamy v České republice

Náš tým poskytl právní poradenství společnosti BigBoard Praha v souvislosti s jejím refinancováním. Skupina BigBoard, založená v roce 1993, je největším poskytovatelem prémiové outdoorové reklamy v České republice s přibližně 70% tržním podílem a ročním obratem okolo 2 miliard Kč. Její reklamní nosiče pokrývají klíčové lokality po celé zemi, včetně pražského metra a hlavních dopravních uzlů.‍

Náš tým poskytl právní poradenství společnosti BigBoard Praha v souvislosti s jejím refinancováním. Skupina BigBoard, založená v roce 1993, je největším poskytovatelem prémiové outdoorové reklamy v České republice s přibližně 70% tržním podílem a ročním obratem okolo 2 miliard Kč. Její reklamní nosiče pokrývají klíčové lokality po celé zemi, včetně pražského metra a hlavních dopravních uzlů.

15.12.2025
Novinky

KŠB asistovala Sandberg Capital při majoritní investici do HotelTime Solutions

Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.

Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.

12.12.2025
Novinky

KŠB asistovala společnosti Seyfor při prodloužení financování od Raiffeisenbank, Tatra banky a nově také Slovenskej sporiteľne

Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.

Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.