18.12.2008
No items found.

Modernizace právního rámce letecké dopravy

Cílem posledních legislativních snah Evropské komise bylo zajistit efektivnější fungování vnitřního leteckého trhu, zvýšit bezpečnost leteckých služeb a zlepšit ochranu cestujících, mj. též v cenové oblasti. Vedle zjednodušení stávajících předpisů bylo nutné řešit rovněž potřebu jejich účinné a jednotné aplikace, což je předpokladem vytvoření rovných podmínek pro všechny letecké společnosti v rámci EU.

Nové nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství nahrazuje dosavadní předpisy tzv. třetího liberalizačního balíčku z počátku devadesátých let; jde o nařízení o vydávání licencí leteckým dopravcům, nařízení o přístupu leteckých dopravců Společenství na letecké trasy uvnitř Společenství a nařízení o tarifech a sazbách za letecké služby.

Nově přijatá pravidla pro udělování, zrušení či pozastavení provozních licencí, kontrolu leteckých společností a jejich přístup na trh by měla zajistit větší konkurenci v letecké dopravě a tím současně přispět ke zvýšení kvality leteckých služeb pro veřejnost. Přísnější kontrole budou podléhat především nově vznikající letecké společnosti. Nařízení věnuje značnou pozornost tzv. finanční způsobilosti leteckého dopravce, a to  jak z pohledu ochrany cestujících před nesplněním závazků, tak i z hlediska možného dopadu nepříznivé finanční situace na bezpečnost provozu.

Zásadní změnou je úprava způsobu uvádění a zveřejňování cen leteckých služeb. Letecké společnosti jsou povinny uvádět jednak úplnou - konečnou cenu letenky, a současně rozpis jejích jednotlivých složek, tedy včetně letištních a jiných poplatků. Cena musí být takto prezentována od počátku objednávky či poptávky po konkrétní službě.  Cílem bylo zamezit dosavadním klamavým praktikám mnoha leteckých společností, zveřejňujících často pouze část skutečné ceny služby. Povinnost transparentního postupu umožní zákazníkům jednoduché porovnání cen a zvýší tak konkurenci na trhu. Zakázána je také cenová diskriminace cestujících podle země bydliště a automatické navyšování cen za různé doplňkové služby bez jasného projevu vůle klienta.

Nařízení vstoupilo v platnost 1. listopadu 2008.

Další články

15.12.2025
Novinky

KŠB asistovala Sandberg Capital při majoritní investici do HotelTime Solutions

Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.

Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.

12.12.2025
Novinky

KŠB asistovala společnosti Seyfor při prodloužení financování od Raiffeisenbank, Tatra banky a nově také Slovenskej sporiteľne

Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.

Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.

9.12.2025
Novinky

Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná.

Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.