18.12.2008
No items found.

Modernizace právního rámce letecké dopravy

Cílem posledních legislativních snah Evropské komise bylo zajistit efektivnější fungování vnitřního leteckého trhu, zvýšit bezpečnost leteckých služeb a zlepšit ochranu cestujících, mj. též v cenové oblasti. Vedle zjednodušení stávajících předpisů bylo nutné řešit rovněž potřebu jejich účinné a jednotné aplikace, což je předpokladem vytvoření rovných podmínek pro všechny letecké společnosti v rámci EU.

Nové nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství nahrazuje dosavadní předpisy tzv. třetího liberalizačního balíčku z počátku devadesátých let; jde o nařízení o vydávání licencí leteckým dopravcům, nařízení o přístupu leteckých dopravců Společenství na letecké trasy uvnitř Společenství a nařízení o tarifech a sazbách za letecké služby.

Nově přijatá pravidla pro udělování, zrušení či pozastavení provozních licencí, kontrolu leteckých společností a jejich přístup na trh by měla zajistit větší konkurenci v letecké dopravě a tím současně přispět ke zvýšení kvality leteckých služeb pro veřejnost. Přísnější kontrole budou podléhat především nově vznikající letecké společnosti. Nařízení věnuje značnou pozornost tzv. finanční způsobilosti leteckého dopravce, a to  jak z pohledu ochrany cestujících před nesplněním závazků, tak i z hlediska možného dopadu nepříznivé finanční situace na bezpečnost provozu.

Zásadní změnou je úprava způsobu uvádění a zveřejňování cen leteckých služeb. Letecké společnosti jsou povinny uvádět jednak úplnou - konečnou cenu letenky, a současně rozpis jejích jednotlivých složek, tedy včetně letištních a jiných poplatků. Cena musí být takto prezentována od počátku objednávky či poptávky po konkrétní službě.  Cílem bylo zamezit dosavadním klamavým praktikám mnoha leteckých společností, zveřejňujících často pouze část skutečné ceny služby. Povinnost transparentního postupu umožní zákazníkům jednoduché porovnání cen a zvýší tak konkurenci na trhu. Zakázána je také cenová diskriminace cestujících podle země bydliště a automatické navyšování cen za různé doplňkové služby bez jasného projevu vůle klienta.

Nařízení vstoupilo v platnost 1. listopadu 2008.

Další články

5.8.2025
Novinky

Právní poradenství japonské skupině Ushio při akvizici divize společnosti ams-OSRAM

Tým KŠB pod vedením partnerky Dagmar Dubecké a advokátky Jany Guričové poskytl právní poradenství japonské společnosti Ushio Inc., světovému lídrovi v oblasti polovodičových technologií a speciálních osvětlení pro automobilový a průmyslový sektor, při akvizici segmentu „Entertainment & Industrial Lamps“ od rakouské skupiny ams-OSRAM Group, s více než stoletou historií.
28.7.2025
Novinky

Zakončení Smetanovy Litomyšle ve znamení hudby a pomoci

Letošní ročník festivalu Smetanova Litomyšl uzavřel koncert Velké finále – Americká story, který se konal pod patronací naší kanceláře. Vedle mimořádného hudebního zážitku měl večer i dobročinný rozměr – výtěžek byl věnován na podporu Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové s cílem pomoci mladým lidem ze sociálně znevýhodněného prostředí na jejich cestě ke vzdělání.
8.7.2025
Novinky

Poradenství J&T při vyhotovení dalšího bondového programu - projekt Europacity Berlín

KŠB poskytla právní poradenství svému dlouholetému klientovi, skupině J&T, při vyhotovení dalšího bondového programu. Tentokrát ve vztahu k projektu Europacity Berlín. Základní prospekt je již schválen Českou národní bankou a byly připraveny první konečné podmínky pro emisi ve výši 3 mld. Kč. Za KŠB se poradenství podílel Josef Kříž, který byl partnersky veden Martinem Krejčím. Schvalovací proces vedl Vlastimil Pihera.