DPH

Daňové doklady zaslané e-mailem:
Podle stanoviska GFŘ je nascanovaný daňový doklad zaslaný odběrateli elektronicky (e-mailem) považován za řádně doručený. Musí být však zachována pravost původu dokladu, úplnost jejího obsahu a čitelnost. Pokud tak správci daně shledají u odběratele a dodavatele shodnost příslušných daňových dokladů, neměli by zpochybňovat způsob jejich doručení, tj. e-mailem.
V tomto případě se dle GFŘ nejedná o tzv. elektronicky vystavený doklad, který může být vystaven pouze za splnění určitých podmínek (opatřen zaručeným elektronickým podpisem či elektronickou značkou), ale o doklad vystavený v listinné podobě zaslaný prostřednictvím elektronických prostředků. Příjemce takového dokladu je následně povinen jej vytisknout a archivovat jako běžný doklad v listinné podobě. Je přitom povinností dodavatele, aby zajistil, že doklad, který posílá elektronickými prostředky, je doklad původní, obsahově úplný a čitelný. GFŘ doporučuje, aby obě strany obchodně právního vztahu mezi sebou uzavřely dohodu o způsobu a pravidlech zasílání dokladů a pravidlech pro využívání softwaru pro jejich čtení a tisk.
Opravy u poskytování skont a bonusů:
S účinností od 1. dubna 2011 se při poskytování skont a bonusů, jež jsou poskytovány ve vazbě na již uskutečněné zdanitelné plnění, zavádí povinnost provést opravu základu a výše daně. To také potvrdilo ve své informaci Generální finanční ředitelství („GFŘ“) (http://cds.mfcr.cz).
Povinnost provést opravu se vztahuje na dodavatele i odběratele. Dodavatel musí vystavit opravný daňový doklad, a to do 15 dnů ode dne, kdy zjistil, že oprava má být provedena. To platí za předpokladu, že byl u původního plnění povinen daňový doklad vystavit. V opačném případě provede pouze opravu v evidenci pro daňové účely, a to ve stejné lhůtě. Týká-li se oprava více plnění, může plátce daně vystavit tzv. souhrnný doklad. V tomto souhrnném dokladu lze původní zdanitelné plnění vymezit jen rámcově (např. časovým obdobím, číselnou řadou aj.), ale tak, aby vazby na původní zdanitelná plnění byly určitelné. Rozdíly mezi původními a opravovanými skutečnostmi mohou být uvedeny souhrnně za všechna plnění, nicméně musí být uvedeny rozděleně podle jednotlivých sazeb daně. Odběratel provede opravu k okamžiku, kdy se o okolnostech zakládajících povinnost provést opravu základu a výše daně dozvěděl, a tedy bez vazby na doručení opravného daňového dokladu. Opravný daňový doklad je ovšem nezbytný k prokázání provedené opravy.
Další články
Pozornost věnovaná péči o duševní zdraví na pracovišti je správná, pravidla doporučená Evropským parlamentem však vyvolávají otázky
6. října 2026 odhlasoval Evropský parlament usnesení, které obsahuje doporučení pro Evropskou komisi k legislativní iniciativě týkající se psychosociálních rizik, stresu a duševního zdraví na pracovišti.
KŠB získala certifikaci Advokátní kancelář budoucnosti 2026/2027
Na slavnostním setkání komunity legalwebu jsme převzali certifikaci Advokátní kancelář budoucnosti 2026/2027 podle legalwebu.
Contract Competition 2026
KŠB ve spolupráci s největší nezávislou asociací studentů práv na světě ELSA vyhlašuje již 15. ročník soutěže CONTRACT COMPETITION. Soutěž studentům práv nabízí jedinečný pohled do světa transakčního práva pod vedením advokátů přední české advokátní kanceláře.