Svoboda pohybu pracovníků a uznávání diplomů26/03/06 / cata_european-union-news

Rozsudek Evropského soudního dvora ve věci C-330/03 – Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos v. Administración del Estado ze dne 19. ledna 2006.

Tento rozsudek byl vydán v řízení o předběžné otázce postoupené Evropskému soudnímu dvoru (dále jen „ESD“) v kontextu řízení mezi Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos (instituce stavebních inženýrů) a Administración del Estado (státní správa). Uvedené řízení se týkalo žádosti pana Imo, italského občana a držitele diplomu stavebního inženýra se specializací na hydraulické inženýrství uděleného v Itálii, o umožnění vykonávat zaměstnání stavebního inženýra ve Španělsku.

Cílem Směrnice Rady č. 89/48/EEC, o obecném systému uznávání diplomů z vyššího vzdělání udělených po dokončení odborného vzdělání a školení v trvání minimálně tří let ze dne 21. prosince 1988 – ÚV [1989] L 19/16 (dále jen „Směrnice“) bylo zavést systém uznávání diplomů, a tím umožnit občanům Společenství věnovat se všem odborným činnostem, jejichž výkon je v hostitelském členském státě podmíněn dokončením pomaturitního vzdělání a absolvováním praxe, za předpokladu, že jsou držiteli diplomů udělených v jiném členském státě po dokončení studia trvajícího minimálně tři roky, které je na tento typ činností připravilo.

Směrnice dále stanoví, že příslušné orgány hostitelského členského státu mají uznat právo občanů jiných členských států, kteří splňují podmínky pro zahájení a výkon regulovaného zaměstnání na jejich území, užívat odborný titul hostitelského členského státu odpovídající tomuto zaměstnání. Je třeba zdůraznit, že uznání práva užívat odborný titul je možné pouze tehdy, pokud dotčené osoby splní veškeré podmínky pro zahájení a výkon příslušného povolání (vyrovnávací opatření).

Veškerá vyrovnávací opatření aplikovaná členskými státy však musí být omezena na ty případy, které jsou přiměřené pro dosažení sledovaného cíle. Částečné zahájení výkonu příslušného povolání umožněné na žádost dotčené osoby, které tuto osobu vyjímá z povinnosti plnit stanovená kompenzační opatření a dovoluje jí ihned zahájit odbornou činnost, pro níž je kvalifikovaná, je v souladu s cílem Směrnice.

Ve světle výše uvedených skutečností bylo konstatováno, že když držitel diplomu získaného v jednom členském státě požádá o povolení zahájit regulované zaměstnání v jiném členském státě, úřady hostitelského členského státu mohou této žádosti částečně vyhovět. To lze učinit omezením rozsahu povolení vykonávat činnosti, které dotčené osobě tento diplom umožňuje vykonávat v členském státě, kde byl získán.

ESD dále posuzoval, zda články 39 a 43 Smlouvy ES brání členským státům v částečném uznání kvalifikace. ESD zdůraznil, že při stanovování jakýchkoli dodatečných podmínek týkajících se uznávání diplomů jsou členské státy povinny vykonávat své pravomoci v této oblasti způsobem, který respektuje základní svobody garantované Smlouvou ES. Je totiž nutno mít na paměti, že národní opatření, která mají tendenci bránit výkonu těchto svobod nebo činit jejich výkon méně atraktivním, lze ospravedlnit pouze tehdy, jsou-li (i) uplatňovány nediskriminačním způsobem, (ii) odůvodněny důležitými důvody obecného zájmu, (iii) vhodná pro zajištění dosažení cíle, který sledují, a (iv) nesmějí jít nad rámec toho, co je nutné, aby tohoto cíle bylo dosaženo.

Z uvedeného vyplývá, že články 39 a 43 Smlouvy ES nebrání tomu, aby členský stát neposkytl částečný přístup k povolání, pokud mohou být mezery ve vzdělání dotyčné osoby vzhledem ke vzdělání požadovanému v hostitelském členském státě účinně vyplněny použitím vyrovnávacích opatření upravených v čl. 4 odst. 1 Směrnice. Články 39 a 43 Smlouvy ES naopak brání tomu, aby členský stát neposkytl tento částečný přístup k povolání, požaduje-li to dotyčná osoba a jsou-li rozdíly mezi oblastmi činností tak značné, že by bylo ve skutečnosti nutné získat úplné vzdělání, ledaže by bylo odmítnutí tohoto částečného přístupu k povolání odůvodněno naléhavými důvody obecného zájmu, které jsou způsobilé k zajištění dosažení cíle, který sledují, a které nepřekračují meze toho, co je k dosažení tohoto cíle nezbytné.