Z judikatury - Nejvyšší správní soud dne 1. června 2010, č.j. 5 Afs 64/2008-156 rozhodl v rozšířeném senátu ve věci práva na informace o prominutí daně, resp. daň. příslušenství, ke kterému došlo v důsledku rozhodnutí Min. financí nebo finanč. úřadu

U těchto osob je oproti jiným osobám, které nejsou příjemci veřejných prostředků, oslabena ochrana údajů o majetkových poměrech. Podle Nejvyššího správního soudu zde totiž převažuje zájem na transparentnosti poskytování veřejných prostředků a na účinné veřejné kontrole postupu daňové správy.
Podle zákona o svobodném přístupu k informacím státní orgány a veřejné instituce mají povinnost poskytnout požadované údaje v tomto rozsahu: jméno, příjmení, rok narození, obec, kde má příjemce trvalý pobyt, výše, účel a podmínky poskytnutých veřejných prostředků. Tato povinnost se netýká případů, kdy veřejné prostředky byly poskytnuty podle zákonů v oblasti sociální, poskytování zdravotní péče, hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti, státní podpory stavebního spoření a státní pomoci při obnově území. Nejvyšší soud nijak nevymezil, zda je možné žádat o poskytnutí informací o prominutí daní zpětně. (www.nssoud.cz)
Další články
KŠB asistovala Sandberg Capital při majoritní investici do HotelTime Solutions
Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.
KŠB asistovala společnosti Seyfor při prodloužení financování od Raiffeisenbank, Tatra banky a nově také Slovenskej sporiteľne
Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.
Evidence skutečných majitelů: Co přinese znepřístupnění od 17. prosince 2025?
Letošní rozhodnutí Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu navázala na rozsudky Soudního dvora Evropské unie, a, s platností i pro Českou republiku, konstatovala, že zveřejňování údajů v rámci evidence skutečných majitelů představuje nepřiměřený zásah do základních práv majitelů na soukromí a ochranu osobních údajů. Důležitým aspektem těchto rozhodnutí byl závěr, že sankce, které postihují povinné subjekty jako reakce na nesplnění jejich povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů, není možné vymáhat, dokud je evidence veřejná. Tato situace se změní 17. prosince 2025, kdy ministerstvo znepřístupní evidenci skutečných majitelů; povinným subjektům tak budou opět hrozit závažné sankce.