Novinky v komunitárním právu

Samotný Evropský parlament pak stihl projednat a postoupit Radě množství poměrně zásadních návrhů napříč všemi odvětvími, počínaje hospodářskou soutěží přes revizi ochranných známek a ochrany osobních údajů, vysílání pracovníků či přísnější pravidla proti praní špinavých peněz a konče záplavou předpisů z oblasti kapitálového trhu.
Nová unijní úprava veřejných zakázek
Nové zadávací směrnice byly připravovány pod heslem modernizace pravidel a je nutno konstatovat, že díky množství i významu novinek si tuto charakteristiku zcela zaslouží. Doslova převratná je např. úprava dělení zakázek na části, které bude nyní považováno nejen za žádoucí, ale v určitých případech by mělo být i povinné; každopádně však vždy bude muset veřejný zadavatel nerozdělení zakázky odůvodnit v zadávací dokumentaci. Opatření sleduje vyšší možnost zapojení malých a středních podniků, k čemuž by měla dále přispět i možnost subdodavatelů požadovat úhradu za uskutečněné dodávky přímo od zadavatele.
Významné změny přináší směrnice i v hodnocení nabídek; „moderněji“ chápané kriterium celkové ekonomické výhodnosti reflektuje nejen pořizovací náklady, ale celkové náklady životního cyklu, do nichž vstupují také např. energetická náročnost, náklady na údržbu, na emise znečišťujících látek či ekologickou likvidaci na konci životnosti. Mimořádný důraz na podporu inovací se odrazil i v novém druhu řízení – tzv. inovativním partnerství, kdy bude možné vypsat veřejnou soutěž k vyřešení specifického problému.
Racionalizaci zadávacího procesu by měla posílit širší přípustnost vyjednávání o nabídkách, zejména formou jednacího řízení s uveřejněním či soutěžního dialogu. Nová úprava nezůstává pozadu ani v tradiční snaze o snižování administrativní náročnosti postupů; to by se mělo projevit zejména v jednodušším prokazování kvalifikace, kde by se měla více uplatnit vlastní prohlášení uchazečů, a postupné úplné elektronizaci zadávání veřejných zakázek.
Výrazně se rovněž rozšiřuje možnost změn uzavřených smluv, resp. zadávání víceprací.
Pro tuzemské zadavatele i uchazeče bude nyní podstatné, jak bude ambiciózní evropská úprava převedena do vnitrostátních pravidel. Ministerstvo pro místní rozvoj začalo na novém zákonu o veřejných zakázkách již pracovat; měl by platit od 1. ledna 2016.
Další články
KŠB asistovala při refinancování skupiny BigBoard, předního hráče na trhu prémiové outdoorové reklamy v České republice
Náš tým poskytl právní poradenství společnosti BigBoard Praha v souvislosti s jejím refinancováním. Skupina BigBoard, založená v roce 1993, je největším poskytovatelem prémiové outdoorové reklamy v České republice s přibližně 70% tržním podílem a ročním obratem okolo 2 miliard Kč. Její reklamní nosiče pokrývají klíčové lokality po celé zemi, včetně pražského metra a hlavních dopravních uzlů.
KŠB asistovala Sandberg Capital při majoritní investici do HotelTime Solutions
Tým KŠB poskytl právní poradenství investiční skupině Sandberg Capital při uzavření dohody o majoritní investici do společnosti HotelTime Solutions, jednoho z předních poskytovatelů cloudového softwaru pro řízení hotelového provozu.
KŠB asistovala společnosti Seyfor při prodloužení financování od Raiffeisenbank, Tatra banky a nově také Slovenskej sporiteľne
Tým KŠB poskytl právní poradenství svému dlouholetému klientovi, společnosti Seyfor, v souvislosti s pokračováním a rozšířením jejího syndikovaného financování. Dosavadní financující banky Raiffeisenbank Česká republika a Tatra banka se rozhodly v podpoře růstu Seyforu pokračovat, nově se k nim připojila také Slovenská sporiteľňa.