29.11.2006
Novinky

Komise konfrontuje vlády jednotlivých států při fúzích

Nové užití čl. 21 (4) Nařízení o fúzích

Existuje stále více důvodů k tomu, aby v Evropské unii docházelo k fúzím užvzhledem k úspěchu vnitřního trhu a jeho rozšíření. Členské státy mají zároveňstále menší kontrolu nad těmito fúzemi (mj. vzhledem k rozsáhlé privatizaciv mnoha sektorech). Komise Evropských společenství („Komise“) aESD rovněž omezily užívání zlatých akcií a ekvivalentních ustanovení.

Podle čl. 21 (4) Nařízení o fúzích „mohou členské státy učinit přiměřenáopatření na ochranu legitimních zájmů s výjimkou těch, která bere v úvahu[Nařízení o fúzích] a která jsou kompatibilní s obecnými zásadami ajinými ustanoveními komunitárního práva[1]. V praxi členské státy stěží kdy toto ustanovení použily,částečně proto, že orgány jednotlivých států mohou být schopny ovlivnit fúzejinými způsoby, a částečně proto, že postup stanovený v čl. 21 (4) by mohl jasněvést k rychlému negativnímu rozhodnutí Komise bez šance na jednání. Komise a ESDskutečně tradičně přijaly přísnou interpretaci pojmu „legitimní zájmy“členských států.

Ve skutečnosti to byla Komise, která použila čl. 21 (4) Nařízení o fúzích(interpretovaný a contrario) proti členským státům při boji protiopatřením jednotlivých států (proti fúzím), která byla přijata bez předchozíhoinformování Komise. Tento výklad 21 (4) později potvrdil ESD (viz případC-42/01).

Komise v rámci nedávného rozšíření své politiky uvedla u Evropskéhoparlamentu, že považuje jednotná tržní pravidla a čl. 21 Nařízení o fúzích zasvé „dva hlavní nástroje […], které se budou zabývat nesprávnýmizásahy ze strany orgánů jednotlivých států ve vztahu k restrukturalizacispolečností“. Komise rovněž uvedla, že bude vymáhat tato pravidla„kdekoli to bude vhodné“. Od začátku roku 2006 Komise skutečně formálněpohrozila Polsku a Španělsku právní žalobou na základě čl. 21 a příslušnýchzásad vnitřního trhu. Komise rovněž vyjádřila podobné obavy vůči Itálii aFrancii.

Tento trend a nedávná aplikace čl. 21 (4) Nařízení o fúzích ze strany Komisevšak vyvolává řadu otázek včetně potřeby návodu pro interpretaci čl. 21 (4) aaplikace tohoto článku v průběhu různých fází fúze (například před předchozímoznámením a po učinění rozhodnutí o fúzi). Bude nutné sledovat, jak tyto otázkyřeší Komise, protože v současné době již byla napadena ohledně způsobu, jakýmfúze přezkoumává.

Poznámky

[1] čl. 21 (4) dále rozlišuje:

“Veřejná bezpečnost, pluralita médií a obezřetná pravidla se považují zalegitimní zájmy ve smyslu prvního pododstavce. Jakýkoli jiný veřejný zájem musípříslušný členský stát sdělit Komisi a ten bude Komisí schválen po posouzeníjeho kompatibility s obecnými zásadami a dalšími ustanoveními komunitárníhopráva předtím, než je možné výše uvedená opatření přijmout. Komise je povinnainformovat příslušný členský stát o svém rozhodnutí do 25 pracovních dnů odobdržení sdělení.“

Další články

5.8.2025
Novinky

Právní poradenství japonské skupině Ushio při akvizici divize společnosti ams-OSRAM

Tým KŠB pod vedením partnerky Dagmar Dubecké a advokátky Jany Guričové poskytl právní poradenství japonské společnosti Ushio Inc., světovému lídrovi v oblasti polovodičových technologií a speciálních osvětlení pro automobilový a průmyslový sektor, při akvizici segmentu „Entertainment & Industrial Lamps“ od rakouské skupiny ams-OSRAM Group, s více než stoletou historií.
28.7.2025
Novinky

Zakončení Smetanovy Litomyšle ve znamení hudby a pomoci

Letošní ročník festivalu Smetanova Litomyšl uzavřel koncert Velké finále – Americká story, který se konal pod patronací naší kanceláře. Vedle mimořádného hudebního zážitku měl večer i dobročinný rozměr – výtěžek byl věnován na podporu Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové s cílem pomoci mladým lidem ze sociálně znevýhodněného prostředí na jejich cestě ke vzdělání.
8.7.2025
Novinky

Poradenství J&T při vyhotovení dalšího bondového programu - projekt Europacity Berlín

KŠB poskytla právní poradenství svému dlouholetému klientovi, skupině J&T, při vyhotovení dalšího bondového programu. Tentokrát ve vztahu k projektu Europacity Berlín. Základní prospekt je již schválen Českou národní bankou a byly připraveny první konečné podmínky pro emisi ve výši 3 mld. Kč. Za KŠB se poradenství podílel Josef Kříž, který byl partnersky veden Martinem Krejčím. Schvalovací proces vedl Vlastimil Pihera.