28.11.2005
Novinky

Koncese na provozování služeb veřejného plynovodu – výklad článků 43 a 49 Smlouvy ES

Rozsudek Evropského soudního dvora ve věci C-231/03 – Consorzio Aziende Metano (Coname) v. Commune di Cingia de’Botti, ze dne 21. července 2005

Předmětem tohoto řízení je spor mezi společností Consorzio Aziende Metano (Coname) a obcí Cingia de’ Botti (Comune di Cingia de’ Botti) ohledně udělení koncese na poskytování služeb správy, distribuce a údržby zařízení na rozvod metanu ze strany uvedené obce společnosti Padania Acque SpA. Na tomto místě je vhodné zmínit, že kapitál společnosti Padania Acque SpA pocházel převážně z veřejných zdrojů, včetně 0,97% podílu drženého uvedenou obcí, a dotčená koncese měla být udělena bez výběrového řízení.

Na proces udělování koncesí se nevztahují žádné směrnice upravující oblast veřejných zakázek a je tudíž nezbytné posoudit tuto otázku ve světle primárního komunitárního práva, a to zejména ve světle dvou základních svobod upravených Smlouvou ES, tj. svobody usazování a svobody poskytování služeb.

Vzhledem k výše uvedenému Evropský soudní dvůr (dále jen „ESD“) poukázal též na skutečnost, že získání uvedené koncese by mohlo být též v zájmu subjektu z jiného členského státu EU než z Itálie. Neprůhlednost udělení koncese však mělo za následek rozdílný přístup k domácím a k zahraničním subjektům, a to k újmě těch zahraničních. V takovém případě nemá zahraniční subjekt žádnou reálnou šanci svůj zájem o danou koncesi ani vyjádřit.

Nelze-li takovýto rozdílný přístup, který vyloučením všech subjektů z jiných členských států EU tyto subjekty poškozuje, zdůvodnit objektivními okolnostmi, jedná se nepřímou diskriminaci na základě národnosti zakázanou články 43 a 49 Smlouvy ES.

ESD tudíž konstatoval, že články 43 a 49 Smlouvy ES brání tomu, aby obec udělila koncesi ke správě veřejných služeb distribuce plynu přímo společnosti s většinově veřejným kapitálem, na jejímž kapitálu má uvedená obec podíl ve výši 0,97 %, pokud toto udělení nesplňuje požadavky transparentnosti, které, aniž by s sebou nutně nesly povinnost vyhlásit veřejnou zakázku, jsou zejména s to umožnit, aby subjekt nacházející se na území jiného členského státu EU, než na kterém se nachází uvedená obec, měl přístup k informacím týkajícím se takové koncese předtím, než bude udělena, aby tento subjekt mohl v případě zájmu svůj zájem o získání koncese projevit.

Další články

16.10.2025
Novinky

KŠB jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu přináší do své praxe AI platformu Legora jako symbolické spojení českého práva a světové umělé inteligence

KŠB pokračuje ve své tradici být průkopníkem inovací v oblasti právních služeb. Jako první velká nezávislá advokátní kancelář na českém trhu začíná využívat platformu Legora, efektivního pomocníka postaveného na umělé inteligenci, který byl vyvinut speciálně pro právní profesionály. Tento krok posiluje naši dlouhodobou vizi – spojovat vysokou právní odbornost s moderními technologiemi a tím přinášet klientům ještě efektivněji špičkové právní služby.‍
13.10.2025
Novinky

Contract Competition 2025

KŠB ve spolupráci s největší nezávislou asociací studentů práv na světě ELSA vyhlašuje již 14. ročník soutěže CONTRACT COMPETITION. Soutěž studentům práv nabízí jedinečný pohled do světa transakčního práva pod vedením advokátů přední české advokátní kanceláře.
12.10.2025
Finanční služby

KŠB asistovala skupině J&T při schválení základního prospektu pro program dluhopisů ve výši 3 miliardy korun

Tým KŠB (Martin Krejčí, Vlastimil Pihera, Josef Kříž) poskytl právní poradenství skupině J&T v souvislosti se schválením základního prospektu dluhopisového programu. Jde tak o pokračování v dlouhodobém poradenství při tomto financování skupiny J&T.