Letecká doprava – práva cestujících25/08/04 / cata_european-union-news

Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 (ES) ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla pro odškodnění a asistenci cestujícím v případě odepření přepravy a zrušení nebo velkého zpoždění letu, a kterým se ruší nařízení č. 295/91(EHS). Úřední věstník ES L 46 ze dne 17. února 2004

Nové nařízení nahrazuje stávající nařízení z roku 1991, jehož předmětem byla ochrana práv cestujících pouze z hlediska odepření přepravy. Cílem nového nařízení je poskytnout cestujícím využívajícím pravidelnou i charterovou leteckou dopravu mnohem širší spektrum práv.

Dojde-li proto při letu, jehož místo odletu je na letišti v rámci Společenství, nebo jehož místem určení je letiště Společenství, provozuje-li takový let dopravce Společenství, k odepření přepravy cestujícího proti jeho vůli (tzv. denied boarding, ke kterému zpravidla dochází v případě, že je na daný let prodáno více letenek, než je kapacita letadla), ke zrušení letu, nebo k velkému zpoždění letu, má cestující právo na odškodnění, které může mít podobu jednoho či více z níže uvedených:

a) finanční odškodnění;

b) proplacení ceny letenky nebo alternativně právo na náhradní let do místa určení za srovnatelných přepravních podmínek;

c) právo na bezplatné služby, které zahrnují stravu a občerstvení, hotelové ubytování a dopravu mezi letištěm a místem ubytováním a přístup ke komunikačním prostředkům (dva telefonní hovory, faxy nebo emaily).

Žádné z výše uvedených práv cestujícího nesmí být omezeno ani vyloučeno, a to ani smluvním ujednáním.

Oproti stávající právní úpravě bylo velmi významně posíleno právo na finanční odškodnění. Práva na finanční odškodnění se může cestující dovolávat vždy v případě odepření přepravy. Jeho výše se liší v závislosti na délce plánovaného letu, přičemž se pohybuje od 250 EUR do 600 EUR a zároveň platí, že jeho výše není omezena cenou letenky.

V případě zrušení letu se lze požadovat finanční odškodnění pouze v určitých situacích, jestliže nebylo oznámení o zrušení letu provedeno ve stanovené lhůtě a nebyl cestujícímu nabídnut let, který by mu umožňoval dostat se na místo určení bez většího zpoždění. Dopravce však není povinen poskytnout finanční kompenzaci v případě, že prokáže, že zrušení bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi.

Jediným případem, kdy se neposkytuje finanční odškodnění, je zpoždění letu, kdy má cestující relativně nejméně práv, když jejich rozsah závisí na délce zpoždění. Cestující přitom nemá právo na náhradní let a právo na refundaci letenky vzniká teprve tehdy, když zpoždění přesáhne pět hodin. Ve své podstatě jsou v tomto případě práva cestujícího omezena na bezplatné občerstvení a přístup ke komunikačním prostředkům.

Nařízení rovněž stanoví přesné podmínky pro refundaci části ceny letenky v případě, že dopravce sníží cestovní třídu cestujícího. Výše refundace se v takovém případě pohybuje od 30% ceny letenky u krátkých letů do 75% ceny letenky u nejdelších letů (přesahujících 3500 km).

Závěrem je nutné dodat, že cestující je oprávněn domáhat se práv, které mu nařízení přiznává, pouze v případě, že má platnou rezervaci, tj. letenku nebo jiný ekvivalentní důkaz, např. v elektronické podobě (např. rezervační kód) a že se dostaví k odbavení v čase dohodnutém předem s dopravcem, nebo není-li takový čas stanoven, nejpozději 45 minut před plánovaným odletem.

Nařízení nabývá účinnosti dne 17. února 2005.