Hospodářská soutěž – modernizační balíček25/08/04 / cata_european-union-news

Nařízení Rady č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy ES Nařízení Komise č. 773/2004 o řízení před Komisí dle článků 81 a 82 Smlouvy ES Sdělení Komise (sdělení a pravidla) Úřední věstník EU L 1 ze 4. ledna 2003 a L 123 ze 27. dubna 2004

Dne 1. května 2004 vstoupil v účinnost nový systém aplikace článků 81 a 82 Smlouvy ES, které se týkají kartelových dohod a zneužití dominantního postavení. Tento systém je výsledkem dlouhého reformního procesu, který započal před více než pěti lety. Jeho základem je nařízení Rady č. 1/2003 („Nařízení“), procesní nařízení Komise a celá řada Komisí vydaných nezávazných sdělení a pravidel.

Cílem reformy je zajištění účinné ochrany hospodářské soutěže v Evropské unii po jejím rozšíření na 25 států a zároveň snížení byrokratického zatížení společností, které působí na evropském trhu. V rámci bylo nutné získat výjimku ze zákazu kartelových dohod, a to buď v rámci tzv. blokové výjimky, nebo formou individuálního rozhodnutí Evropské komise. Tento systém však s postupem času a zejména v důsledku zvyšujícího se počtu členských států EU Komisi neúměrně zatížil a znemožnil jí, aby se soustředila na potlačování těch nejzávažnějších porušení soutěžních pravidel. Nový systém povinnost centrálního povolování výjimky ze zákazu kartelových dohod ze strany Evropské komise zrušil. Soutěžitelé se nyní mohou přímo opírat o ustanovení článku 81(3) ES, podle nějž určité dohody, které mají protisoutěžní účinky, mohou být vyňaty z obecného zákazu, pokud splňují tam uvedené podmínky. Tohoto ustanovení je možné se dovolat jak před národními úřady pro ochranu hospodářské soutěže („národní soutěžní úřady“), tak před národními soudy, aniž by Komise musela udělit výjimku.

Nový systém však klade na soutěžitele vyšší nároky, neboť ti nyní musí na základě vlastní úvahy prověřovat, zda podmínky uvedené v článku 81(3) ES splňují, či nikoliv. Za účelem usnadnění tohoto úkolu Komise vydala pravidla pro aplikaci článku 81(3) ES, která doplňují již existující pravidla pro horizontální dohody o spolupráci a pro vertikální dohody. Komise je v odůvodněných případech nadále připravena diskutovat nad jednotlivými případy. Je tomu tak zejména tam, kde vyvstane nutnost řešit novou otázku v oblasti soutěžního práva a řešení takové otázky stěžuje dotčeným soutěžitelům vlastní posouzení jejich dohody či chování na trhu. V těchto případech je Komise připravena soutěžitelům pomoci formou tzv. vysvětlujícího dopisu („guidance letter“, viz též Sdělení komise o poskytnutí neformálního návodu).

Nařízení vytváří podmínky pro zvýšení úlohy národních soudů, neboť článek 81 ES má nyní v celém svém rozsahu, tedy včetně odstavce 3, tzv. přímý účinek. To znamená, že společnost či konečný spotřebitel, který utrpěl škodu v důsledku porušení pravidel hospodářské soutěže, může podniknout příslušné právní kroky před národními soudy proti společnostem, které se protisoutěžního jednání dopustily či dopouštějí, aniž by musel čekat na rozhodnutí Komise či národního soutěžního úřadu o tom, že k porušení takových pravidel došlo. Mohou tak podat např. žalobu na náhradu takto způsobené škody.

Nové Nařízení zmocňuje národní soutěžní úřady (v ČR Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) k aplikaci článků 81 a 82 Smlouvy ES (tedy nikoliv již pouze národního soutěžního práva), a to ve všech případech, na něž se tyto články vztahují (tedy tam, kde předmětná dohoda či chování je způsobilé narušit obchod mezi členskými státy EU – viz též Sdělení Komise o účincích na obchod mezi členskými státy EU). V rámci nového systému tedy již Komise není jediným orgánem, který je oprávněn a povinen aplikovat a vynucovat evropská pravidla hospodářské soutěže.

Nový systém s sebou přinese i nutnost řešit nové otázky, z nichž za nejdůležitější je možné považovat otázku správného rozvrstvení případů mezi 26 kompetentních úřadů (tedy Evropskou komisi a 25 národních soutěžních úřadů) a dále požadavek na jednotnou aplikaci soutěžních pravidel. Za tímto účelem zřizuje Nařízení celou řadu specifických nástrojů, např. možnost Komise a národních soutěžních úřadů vystoupit v rámci soudního řízení před národním soudem jako tzv. amicus curiae, tedy předložit svoje stanovisko ve věci. Tam, kde národní soud rozhoduje o dohodě či soutěžním chování, o nichž již Komise v minulosti vydala rozhodnutí, nemohou vydat takové rozhodnutí, které by bylo z předchozím rozhodnutím Komise v rozporu. Jsou taktéž povinny vyvarovat se vydání rozhodnutí, jehož obsah by nebyl slučitelný s rozhodnutím, které Komise hodlá přijmout v dosud probíhajícím řízení. Obdobná povinnost se vztahuje i na národní soutěžní úřady.

Jelikož oprávnění aplikovat články 81 a 82 ES mají jak národní soudy, tak národní soutěžní úřady, může dojít k situaci, v níž je vedle soutěžního práva ES nutné uplatnit též národní soutěžní právo. V takové situaci nesmí aplikace národního práva vést k zákazu chování, které není zakázáno podle práva ES.

Nařízení taktéž posilňuje vyšetřovací pravomoci Komise. Komise je nyní např. oprávněna vstupovat do bytů statutárních orgánů či manažerů společností, pokud je důvodné podezření, že se tam nacházejí důležité důkazní prostředky. Další podrobnosti týkající se řízení před Komisí jsou stanoveny v nařízení Komise č. 773/2004.

Za účelem efektivního prosazování soutěžních pravidel byla již v roce 2002 zřízena síť národních soutěžních úřadů pod názvem „European Competition Network“, jejíž součástí jsou národní soutěžní úřady, které jsou pověřeny aplikací článku 81 a 82 ES, a Komise. V rámci této sítě by mělo docházet k úzké spolupráci. Jednotlivé soutěžní úřady jsou oprávněny si za určitých okolností vyměňovat informace a používat je v rámci řízení, které před nimi probíhá, a mají informační povinnost vůči ostatním úřadům o řízeních před nimi. Ve Sdělení Komise o spolupráci v rámci sítě soutěžních úřadů Komise zaměřuje zvláštní pozornost na otázku žádostí o zrušení či snížení pokuty za protisoutěžní jednání (tzv. leniency) s cílem zachovat příslušné národní programy v této oblasti.

Dne 2. června 2004 nabyla účinnosti zásadní novela českého zákona o ochraně hospodářské soutěže (zákon č. 143/2001 Sb.). Touto novelou byl m. j. ve shodě se shora popsanou novou evropskou úpravou zrušen systém předběžné výjimky ze zákazu kartelových dohod a došlo k úpravě procesních otázek spojených s aplikací soutěžních pravidel ES Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.