Volný pohyb služeb08/03/04 / cata_european-union-news

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o službách na vnitřním trhu

Dne 13. ledna Komise zveřejnila návrh směrnice o službách na vnitřním trhu (dále jen „Návrh“), jehož cílem je odstranění zásadních bariér svobodě usazování a volnému pohybu služeb v rámci Evropské unie.

Dle Návrhu by členské státy nemohly podmínit přístup k poskytování služeb na svém území určitými specifickými podmínkami, mezi něž patří diskriminační požadavky založené na národnosti či na umístění zapsaného sídla poskytovatele služeb, povinnost mít hlavní sídlo na území daného státu, omezení svobody výběru mezi podnikáním formou zastoupení, organizační složky či dceřiné společnosti či požadavek reciprocity.

Návrh sleduje zásadu země původu, podle níž poskytovatelé služeb podléhají pouze domácím předpisům svého členského státu. tento princip se uplatní mimo jiné na úpravu přístupu ke službám, výkon těchto činností včetně kvality a obsahu služeb, reklamu, smluvní vztahy a odpovědnost poskytovatele.

Návrh by měl zajistit, že členské státy nebudou omezovat svobodu poskytování služeb příslušníky z jiných členských států. Návrh zmiňuje určitá ujednání, která mají být považována za protiprávní omezení této svobody, např. požadavek, aby podnikatel měl sídlo, provozovnu či zástupce na území předmětného státu.

Dle Návrhu by v členských státech mělo dojít ke zřízení tzv. „jediných kontaktních bodů“, v nichž by poskytovatel služeb mohl splnit veškeré formality nezbytné k poskytování příslušné služby, zejména poskytnout veškerá nezbytná prohlášení, oznámení nebo žádosti o povolení příslušného orgánu, včetně žádosti o zápis do rejstříku, seznamu, databáze nebo zápisu do profesní organizace či sdružení.

Návrh rovněž obsahuje opatření navržená k zamezení diskriminace příjemců služeb, které poskytují osoby z jiného členského státu. Příjemce služby nebude smět být v souvislosti s poskytováním služby předmětem diskriminačnímu zacházení, např. nesmí mít povinnost získat povolení či učinit prohlášení vůči příslušnému orgánu, příjemce ani jeho zařízení nezbytné k příjmu služby nesmí být předmětem diskriminačního zdanění, nesmí docházet k limitaci daňových srážek či finanční podpory z důvodu, že je poskytovatel služby založen v jiném členském státě či služba poskytována v jiném členském státě.