Schválené a účinné zákony13/07/09 / cata_tax-news

Novela zákona o správě daní a poplatků – změny v doručování; datové schránky

Novela zákona o správě daní a poplatků – změny v doručování

Dne 1. července 2009 nabyla účinnosti novela zákona o správě daní a poplatků (viz zákon č. 7/2009 Sb., část čtvrtá), která doplňuje pravidla pro doručování v případech, kdy adresát písemnosti nebyl zastižen a písemnost byla uložena na poště. Adresát si tuto písemnost může vyzvednout na poště do 15 dní od uložení. Kdo si v této lhůtě nevyzvedne na poště daňovou zásilku, poštovní doručovatel mu tuto vhodí (pokud to správce daně nevyloučí) do domovní nebo jiné adresátem užívané schránky a tím dnem bude zásilka považována za doručenou. Pokud taková schránka není, písemnost se vrátí odesílajícímu správci daně a vyvěsí se o tom sdělení na úřední desce správce daně. Adresáti daňových zásilek se tak rychleji dozví skutečný obsah doručované daňové písemnosti.

Datové schránky

Zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů („Zákon“), byl s účinností od 1. 7. 2009 zaveden institut datových schránek. Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k doručování orgány veřejné moci a k provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci. Datové schránky bezplatně zřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra. Komunikace prostřednictvím datových schránek je bezplatná.

Po uplynutí tříměsíčního přechodného období, tj. od 1. 10. 2009 budou datové schránky povinně zřízeny pro orgány veřejné moci a pro právnické osoby zapsané do obchodního rejstříku, organizační složky zahraničních právnických osob a pro právnické osoby zřízené zákonem. Ostatní právnické osoby a fyzické osoby podnikatelé i nepodnikatelé mohou o zřízení datové schránky požádat. 

Po uplynutí přechodného období budou orgány veřejné moci povinny doručovat osobám, které mají zřízenu datovou schránku, do této schránky (tj. již nikoli poštou). Fyzické a právnické osoby budou mít při komunikaci s orgány veřejné moci na výběr – mohou s nimi komunikovat buď prostřednictvím datových schránek nebo nadále písemně prostřednictvím poštovních podání.

Orgány veřejné moci zákon rozumí státní orgány (tzn.vládu, správní a jiné státní úřady, soudy, státní zastupitelství, bezpečnostní sbory, ČNB, veřejného ochránce práv a další), orgány územních samosprávných celků, státní fondy, zdravotní pojišťovny, Český rozhlas a Českou televizi, samosprávné komory zřízené zákonem, notáře a soudní exekutory.

Obecně není třeba pro přihlášení do datové schránky a zasílání dokumentů orgánům veřejné moci elektronický podpis. Ten je vyžadován pouze v případech, kdy má do jedné datové schránky přístup více osob a je třeba jednoznačně identifikovat, která z nich datovou zprávu posílá. Taková situace nastane např. u společnosti s ručením omezeným s dvěma jednateli, pokud za společnost musí podepisovat oba jednatelé společně.

Dokument zaslaný orgánem veřejné moci do datové schránky subjektu bude považován za doručený přihlášením adresáta do schránky. Pokud se adresát nepřihlásí do 10 dnů od doručení, nastává tímto desátým dnem fikce doručení. Doručení se považuje za doručení do vlastních rukou.

Zákon stanoví rovněž postup při konverzi elektronických dokumentů doručených do datové schránky do papírové podoby včetně toho, kdo je oprávněn provádět autorizovanou konverzi (tj. takovou, jejímž výsledkem je plnohodnotný dokument, nikoli pouze neověřená kopie).