Projednávané novely18/02/09 / cata_tax-news

Daňový řád; novela  zákonů dotýkajících se daňové správy; novela  zákona o veřejném zdravotním pojištění; novela  zákona o cenách

  • Daňový řád

Dlouho diskutovaný a mnohokrát přepracovaný Daňový řád byl předložen k projednávání do Parlamentu ČR. Daňový řád má zcela nahradit zákon o správě daní a poplatků z roku 1992. Podle Ministerstva financí, které Daňový řád dlouho připravovalo, má tato právní norma být jednoduší a jednoznačnější než úprava dosavadní. Daňový řád přináší zcela novou terminologii. Do řady jeho ustanovení jsou zakomponovány významné závěry z dosavadní judikatury jak Nejvyššího správního soudu, tak i Ústavního soudu.

Na první pohled se jeví, že má jít o moderní normu. Bude zajímavé sledovat, jak tato norma bude procházet legislativním  procesem. O průběhu schvalování Daňového řádu Vás budeme informovat a budeme upozorňovat na důležité změny, které ovlivní proces výběru a placení daní. Účinnost Daňového řádu je navržena od 1. ledna 2010.

  • Novela zákonů, které se dotýkají daňové správy

V souvislosti s Daňovým řádem je současně předkládán samostatný zákon, kterým dojde k novelizaci ostatních právních předpisů, které nějakým způsobem navazují na daňovou správu. Daňovým řádem má být celkem dotčeno na dvě stě jiných právních norem, např. občanský soudní řád, zákon o soudních poplatcích a zákon o správních poplatcích, zákon o účetnictví, hmotně právní daňové předpisy a další.

  • Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění

Vláda předložila do poslanecké sněmovny návrh novely zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (tisk 691/0). Předložený návrh zákona obsahuje dále návrhy změn zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, a zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách. Účelem navržených změn je zejména dosažení terminologického souladu s navrhovanými zákony v oblasti zdravotních služeb.

Novela zapracovává výsledky koaliční dohody ve věci regulačních poplatků, tedy osvobození dětí do 6 let věku od poplatku za návštěvu lékaře a snížení limitu na poplatky a započitatelné doplatky pro starší děti.

Dále se navrhuje provedení úprav vedoucích ke zmírnění administrativní zátěže některých plátců pojistného, vzniklé v souvislosti se změnami provedenými v zákoně č. 48/1997 Sb. zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, který zahrnul do kategorie zaměstnanců veškeré osoby s příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků. V rámci tohoto rozšíření okruhu zaměstnanců však nebylo nijak zohledněno, zda jde o příjmy jednorázové (např. tzv. svědečné u soudu, odměna členů volební komise při volbách do Parlamentu nebo do zastupitelstev obcí nebo krajů, jednorázová odměna funkcionáře zájmového sdružení apod.) nebo opakované (např. pravidelná měsíční odměna člena orgánu obchodní společnosti nebo člena statutárního orgánu), nebo zda činnost, z které tyto příjmy plynou, nebo mají plynout, trvala několik hodin, dní, měsíců nebo let, a jaká je celková výše příjmů. Navrhuje se proto osoby, jejichž příjmy jsou nepravidelné, vyjmout pro účely tohoto zákona z okruhu zaměstnanců, nebo je do okruhu zaměstnanců zahrnovat pouze v kalendářních měsících, ve kterých jejich příjmy dosahují zákonem stanovené výše.

Poslední oblastí navrhovaných změn jsou potom parametrické úpravy regulace cen a úhrad léčivých přípravků, založené na zkušenostech z prvních osmi měsíců fungování nového systému stanovení cen a úhrad a na připomínkách Evropské komise k současné právní úpravě. Jde zejména o zpřesnění postupu při využívání zahraniční reference ke stanovení výše úhrady léčivých prostředků z veřejného zdravotního pojištění.

  • Novela zákona o cenách

V návrhu vládní novely zákona o cenách se rozšiřuje možný okruh cenových zásahů i na případy, kdy to vyžadují právní předpisy Evropských společenství (např. Nařízení Komise (ES) č. 657/2008 ze dne 10. července 2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1234/2007, pokud jde o podporu ze Společenství pro poskytování mléka a některých mléčných výrobků ve školách). V oblasti označování zboží cenami je do návrhu zapracováno ustanovení Směrnice 98/6/ES o ochraně spotřebitele při označování výrobků nabízených spotřebiteli, podle kterého má prodávající povinnost označit výrobek konečnou cenou, k níž nemohou být připočítávány žádné další částky. Toto ustanovení bude mít dopad i do daňové oblasti, protože konečná nabídková cena zahrnuje vždy všechny daně, cla a poplatky. Zákon také nově vymezuje správní delikty a výši pokut, která může v některých případech dosáhnout 1 000 000 Kč a u těch nejzávažnějších porušení povinností dokonce až 10 000 000 Kč. Zákon se dotkne především následujících subjektů:

1. Podnikatelské subjekty zabývající se prodejem a koupí zboží, podnikající v odvětvích, které mohou být potenciálně předmětem cenové regulace

2. Cestovní kanceláře a agentury prodávající zájezdy a další služby cestovního ruchu

3. Prodávající a kupující porušující cenové předpisy

Je navrhováno, aby účinnost zákona byla od 1. října 2009.